Thursday, November 4, 2010

Internet - ada adab ketika melayarinya


satu perkara yang paling sinonim dengan komputer ialah internet. Boleh dikatakan 90% kegunaan komputer adalah internet. Tapi ramai yang kurang tahu adab semasa melayari internet. Nak tahu.?? meyh baca kat bawah.


> Pastikan korang menghidupkan komputer dahulu sebelum melayari internet kerana jika x macam mana korang nak layan internet. betul x??






> Pastikan korang klik kat ikon yang ada tanda 'E' , lambang 'Musang Berapi' dan lambang 'G' untuk masuk ke internet dan bukannya lambang lain cam 'H' atau 'W' sebab lambang tuh x wujud pun. okeyh?
Lambang Internet Explorer

Lambang Mozilla Firefox
Lambang Google Chrome

> Pastikan korang xmasukkan kata kunci yang bukan-bukan di dalam ruang kosong enjin carian sebab yang bukan-bukan tulah yang syetan.







>Pastikan korang tidak terlalu kuatkan volume korang masa dengar lagu kat internet, tidak pun pakai earphone supaya korang tidak disumpah seranah oleyh jiran-jiran atau kawan serumah korang sendiri.



>Paling penting sekali korang jangan lah sampai lupa solat sebab leka duk melayari inernet tuh. Yelah kan kalau dah on 'Facebook' ke, 'YM' dan seangkatan dengannya lagi memang xingat dunia. Masa berlalu pun dah tak tahu. Ingat amalan berbual kat laman sosial tuh tak dikira amalannya masa akhirat nanti. okeyh?





pss : semua neyh nasihat. tapi apa pun kita buat ingatlah Allah sentiasa melihat. sentiasalah ingat kepada-Nya..

No comments:

Post a Comment